Hållbar utveckling, ska det vara så svårt att förstå? : Pedagogers undervisning om ämnet i förskolan

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Utifrån litteratur kan man läsa om vad hållbar utveckling innebär och att det är ett komplext ämne. Det finns däremot inte mycket information som visar på hur man inom förskolans verksamhet arbetar med hållbar utveckling. I studien har vi valt presentera olika begrepp samt utgå från både det sociokulturella och pragmatiska perspektivet, för att undersöka våra frågeställningar baserat på barnens intressen och erfarenheter. Det pragmatiska perspektivet är  relevant för vår studie, då det visar hur undervisning sker utifrån ett praktiskt lärande där barnen hela tiden är delaktiga. Utifrån det sociokulturella perspektivet vill vi även undersöka hur barnens ålder har betydelse för lärande av hållbar utveckling utifrån den proximala utvecklingszonen. Studiens syfte är att undersöka hur pedagogerna från tre olika förskolor i södra Sverige, förmedlar sina kunskaper till barnen och varför detta är betydelsefullt redan i förskolans verksamhet. Syftet är även att synliggöra hur pedagoger i förskolan tolkar hållbar utveckling utifrån styrdokumenten. Resultatet av studien visar att pedagogerna arbetar med hållbar utveckling genom att bryta ner lärandet i exempelvis olika vardagssituationer, detta för att anpassa undervisningen även till de yngsta barnen. Resultatet visar även att pedagogerna  vill arbeta med detta ämne för att få barnen intresserade av vad hållbar utveckling handlar om, bland annat genom att låta barnen få vara med och se matens väg från jord till bord, men också att låta dem får vara med ute i naturen. När barnen får vara delaktiga i undervisningen leder detta till att barnen får ett intresse för att värna för en hållbar framtid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)