Krishanteringen och vägen till det nya normala : En fallstudie av ett revisionskontors anpassnings- och normaliseringsprocess med hänsyn till den globala pandemin

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle; Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Den globala pandemin har förändrat hela världssituationen och lämnar troligen ingen oberörd. Den största förändringen för både organisationer och dess involverade aktörer är den förändrade arbetssituationen till följd av kraven på social distansering. Distansarbete uppmanas i största möjliga mån vilket har resulterat i drastiska förändringar av människors livssituationer och företags styrning och arbetssätt. Nyckeln till att lyckas med det distansbaserade arbetet anses vara utökandet av digitala verktyg och teknologiska arbetssätt, som enligt flertalet forskare behöver implementeras på ett hållbart sätt och dess effekter analyseras. Det sociala samarbetet är viktigt inom revision och påverkas av fysisk distans och rätt digitala lösningar krävs för att bibehålla effektivitet och kvalitet i arbetet. Genom denna studie syftade därför författarna till att undersöka hur en plötslig kris påverkat en organisation i revisionsbranschen, med fokus på styrningen mot ett distansbaserat arbetssätt och introducering av nya digitala lösningar. Syftet var att skapa en djupare förståelse för vilka organisatoriska effekter detta kan medföra genom att med hjälp av Normalisation Process Theory identifiera och analysera organisationens specifika förutsättningar för implementering av det nya arbetssättet. Detta gjordes genom kvalitativa intervjuer och resulterade i synliggörande av de mest påtagliga komponenterna i organisationens omställningsprocess men gav också ljus till potentiella problem relevanta att undersöka vidare inom organisationen. Drabbandet av denna kris bedöms ha resulterat i mestadels positiva eller neutrala effekter medförbättring av digitala arbetssätt och effektivare rutiner. Den mest påtagliga negativa effekten gäller den psykosociala arbetsmiljön, medarbetarnas samarbete och styrningens effektivitet. Studien ger ett bidrag som kunskapsunderlag för omställningsarbete på grund av kris och en avspegling till vad som anses bli det nya normala i en organisation av denna typ. Vidare forskning krävs för att skapa en större förståelse för de långvariga effekterna av en global arbetssituation med distansarbete och digitala arbetsprocesser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)