World of Warcraft -En berättelse mellan medier

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Uppsatsen utforskar vad som händer med ett narrativ som World of Warcraft när det återges i andra former än i dess ursprungliga medium. En problemställning som uppsatsen undersöker är vilka delar av ett narrativ som följer med från den ursprungliga medieformen och hur det sker. I studiens fall innebär det vilka delar eller aspekter av online-spelet World of Warcrafts narrativ som återskapas i tidningen World of Warcraft. Metoden för uppsatsarbetet har bestått av en fullständigt deltagande observation, en kvalitativ intervju och en narrativ textanalys samt teori för analys av visuellt material. Det material som varit föremål för metoden är framförallt spelet World of Warcraft, tidningen med samma namn samt litteratur inom narrativ analys, visuell metodologi och psykologi. Uppsatsen drar slutsatsen att tidningen World of Warcraft snarare återskapar än överför narrativet från spelet World of Warcraft.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)