Att börja förskolan - när hemmet möter förskolan. Inskolning ur vårdnadshavares perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med studien är att lyfta vårdnadshavares röster i fråga om inskolning av deras barn i förskolan, hur delaktiga de upplever sig vara samt hur delaktiga de önskat och förväntat sig vara i processen. Studien är kvalitativ och har genom semistrukturerade intervjuer med vårdnadshavare ämnat att lyfta deras röster kring inskolningen, som de tidigare hörts förhållandevis lite kring. Vi har velat skapa ytterligare förståelse kring hur kommunikation och delaktighet ser ut vid inskolning och hur det vidare förstås i relation till barnets anknytningsrelationer till pedagogen. Vidare ville vi undersöka vad det finns för önskemål kring inskolningen hos vårdnadshavare samt vilka förutsättningar våra deltagares inskolningar har haft. Samt synliggöra hur samverkan mellan pedagog och vårdnadshavare har sett ut under inskolningsprocessen, och hur vårdnadshavare upplever att det har påverkat barnets möjlighet att skapa en trygg anknytning och omsorgsrelation till pedagogen. Intervjuerna har bearbetats, analyserats och studerats genom anknytningsteorin och omsorgsetiken. Resultatet av studien har visat på en önskan om tydlig kommunikation mellan vårdnadshavare och pedagog innan och under inskolningen, för att skapa trygghet hos vårdnadshavaren att lämna sitt barn i förskolans händer. Studien visar att kommunikation är grundläggande för att vårdnadshavaren skall känna sig delaktig i inskolningsprocessen, oavsett om det gäller föräldraaktiv- eller traditionell inskolning. Det framkommer också i resultatet att längden på inskolning kan tänkas vara av mindre relevans så länge barn och pedagog hinner skapa en anknytning- och omsorgsrelation sinsemellan innan vårdnadshavaren lämnar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)