Digitala verktyg som en möjlighet för butiker att utöka sitt värdeerbjudande - En studie på konsumenters värdeskapande i möbel- och heminredningsbutiker

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studien är att bidra med en ökad förståelse kring hur möbel- och heminredningsbutiker kan använda sig av digitala verktyg för att underlätta konsumenters värdeskapande. Detta har studerats genom att undersöka vad konsumenter har för förväntningar på digitala verktyg samt hur digitala verktyg kan underlätta konsumenters skapande av värde. Detta har gjorts med en bakgrund i att teknologi är ett sätt för butiker att utöka sitt värdeerbjudande samt att möbel- och heminredningsbutiker i och med digitaliseringen står inför nya utmaning och därför behöver utöka sitt erbjudande. Metoden för studien utgår från ett kvalitativt förhållningssätt där intervjuer har skett i form av fokusgrupper med konsumenter. Resultaten i studien visar att konsumenters förväntningar gällande digitala verktyg varierar beroende på butik, produktens pris och konsumentens situation. Resultaten visar också att digitala verktyg underlättar konsumenters värdeskapande då de bidrar till ett effektivt butiksbesök. Vidare visar studien på vikten av att kombinera digitala verktyg och personlig service i form av personal i fysiska möbel- och heminredningsbutiker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)