”Alla andra på Instagram verkar veta exakt vilka de är” : Unga kvinnors upplevelse av hur Instagram påverkar deras självuppfattning och självkänsla

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur kvinnor i det unga vuxna formativa utvecklingsstadiet upplever att deras självuppfattning och självkänsla påverkas av Instagram. Åtta kvinnor i åldrarna 18-25 deltog. Den induktivt tematiska analysen genererade fyra huvudteman. Utvecklingsfas (respondenternas ålder i förhållande till sina upplevelser); sociala mediers funktion (respondenternas syfte med sin användning); självet och normer (vad väljer respondenterna att visa på Instagram och varför); och det sociala samspelet (hur respondenternas användning av Instagram står i relation till andra personer). Resultatet går i samklang med tidigare forskning och implicerar överlag att det som visas på Instagram tydligt kan kopplas till respondenternas ålder, självuppfattning, självkänsla och det sociala samspelet. Samtliga teman relaterade till hur respondenterna upplevde att det påverkade deras självuppfattning och självkänsla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)