Bilbarnstolar : Studie av kunskapsöverföringen

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Sammanfattning: I detta examensarbete intervjuas föräldrar till barn som använder bilbarnstol samt även en butiksansvarig som säljer sådana stolar. Målsättningen var att få ökad insikt om kunskapsöverföringen i relation till användning och installation av bilbarnstolar. Detta är ett relevant område att studera med ett kvalitativt angreppssätt beroende på att merparten av existerande undersökningar är kvantitativa samt det faktum att nämnda undersökningar samt statistik tydligt visar vikten av förbättringar på området. Som förberedelse och bas för intervjuerna genomfördes litteraturstudier avseende kunskapsöverföring och bilbarnstolsproblematiken. Resultatet av detta arbete visar bland annat att deltagarna exponerats för korrekt information men att den inte alltid omvandlats till faktisk kunskap och i vissa fall finns praktiska problem som gör att föräldrarnas agerande inte fullt ut överensstämmer med vad de har lärt sig. Det är också viktigt att påpeka att viss relevant kunskap inte når fram, ett sådant exempel är Plustestet av bilbarnstolar. Resultatet visar också att installationsmomentet är en stor utmaning utifrån ett kunskapsöverföringsperspektiv. Två av de slutsatser som dras i detta examensarbete är att det finns flera vägar att införskaffa korrekt kunskap gällande användning av bilbarnstolar samt att installation av bilbarnstolar är en tyst kunskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)