CSR - Det komplexa ansvarstagandet inom tobaksbranschen

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Vi ämnar bidra med ny kunskap kring hur svenska konsumenter uppfattar Swedish Matchs kommunicerade CSR-arbete, samt visa på eventuella skillnader i hur företaget och branschen uppfattas. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning med kvantitativa inslag där vi samlat in sekundärdata från internetbaserade källor, samt primärdata genom utförd enkätundersökning. Denna baserades på vår teoretiska referensram. Empirin analyserades därefter med hjälp av vår teoretiska referensram för att finna lämpliga slutsatser till våra frågeställningar. Vi har utgått ifrån teorier inom tre huvudområden; Etik, CSR, samt varumärke och image. Vi använde oss av vedertagna författare och teorier, så som intressentteorin, Brand Equity och Carrolls Corporate Citizenship. Dessa användes som utgångspunkt för vår enkätundersökning, samt som ramverk i vår analys. Uppsatsen resulterade i följande slutsatser; Swedish Matchs motiv till att arbeta med CSR ligger bland annat i deras oförmåga att marknadsföra sig direkt mot konsument. Motivet innebär också att företaget ökar den sociala acceptansen för att kunna fortsätta verka på marknaden. Swedish Matchs kommunicerade arbete med CSR tycks inte ha någon, eller liten, direkt inverkan på den svenska konsumenten. CSR-arbetet tycks däremot ha en direkt påverkan på företagets övriga intressenter, som i sin tur påverkar konsumenterna och deras uppfattning av företagets varumärke. Konsumenten uppfattar branschen som oetisk medan företaget inte förknippas med lika starka sådana associationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)