Alvedon vs det generiska läkemedlet Pamol : En studie om konsumentens kännedom, trovärdighet och dess påverkan av prisskillnader inför ett köpbeslut.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Alvedon vs det generiska läkemedlet Pamol - En studie om konsumentens kännedom, trovärdighet och dess påverkan av prisskillnader inför ett köpbeslut. Datum: 2021-05-25 Nivå: Kandidatuppsats  Författare: Darja Faily & Nader Albanna Handledare: Christine Tidåsen Examinator: Klaus Solberg Søilen Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka konsumenters preferens och uppfattning av de generiska paracetamol-läkemedlen Alvedon och Pamol. Detta mäts genom att undersöka variablerna kännedom, trovärdighet och pris.  Forskningsfråga: “Finns det en skillnad på trovärdighet och kännedom mellan det generiska paracetamol-läkemedlen Pamol och Alvedon?” samt “Kan de generiska paracetamol-läkemedlen påverka konsumentens köpbeslut av dess stora prisskillnader?”.  Teoretiskt referensram: Tidigare forskning och teorier gällande kännedom, trovärdighet och prisets påverkan på konsumentens köpbeslut.  Metod: Primär- och sekundärdata har samlats in genom trianguleringsmetoden, det vill säga både av en kvalitativ och kvantitativ metod. De kvantitativa metoden genomfördes med en webbenkät, med urvalsstorleken 236 individer. I den kvalitativa metoden, genomfördes  fokusgruppsdiskussion med två grupper, bestående av fyra deltagare i respektive grupp.   Slutsats: Baserat på primär- och sekundärdata och hypotesprövningar kan vi dra slutsatsen att kännedomen och trovärdigheten förekom högst hos varumärket Alvedon, i jämförelse med Pamol. Dessutom att varumärkenas stora prisskillnad var en avgörande roll för konsumentens köpbeslut när pris förekom som en faktor. Nyckelord: Kännedom, Trovärdighet, Köpbeslut, Pris, Alvedon, Pamol, Generiska läkemedel

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)