Talibanerna som organisation : En studie av strukturen på styret av talibanernas organisation 2009

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Försvarshögskolan

Sammanfattning: Sedan attacken på USA 11 september 2001 har åtskilliga rapporter skrivits om Talibanernaför att skapa underlag för styrkorna som bekämpar dem. Syftet med uppsatsen är att försökaåskådliggöra en struktur på styret av talibanernas organisation 2009 och förklara varför dehade denna struktur på styret med utgångspunkt i den religiösa utbildningen. Och i och meddetta bidra till forskningsläget om talibanerna. Frågeställningen som besvaras i uppsatsen är:Vilken struktur hade styret av talibanernas organisation 2009 och varför hade styret dennastruktur? Denna frågeställning löses ut av följande 2 frågor: Fråga 1 - Kan strukturen påstyret av talibanernas organisation 2009 beskrivas med hjälp av en strukturellorganisationsteori? Fråga 2 - Kan den religiösa utbildningen vara en förklaring till dennastruktur på styret?Med hjälp av en strukturell teori om organisationers form och två sociologiska teorier sombehandlar varför människor och grupper handlar som de gör utifrån deras bakgrund ska jagförsöka uppfylla uppsatsens syfte och beskriva hur strukturen på styret av talibanernasorganisation såg ut 2009 och förklara varför den såg ut så.Uppsatsen använder en kvalitativ metod där divisionaliserad organisation, habitus och dendolda läroplanen används som teorier. I den första analysen som svarar på den första frågangörs en fallstudie på ett dokument som beskriver regler och förhållningssätt för talibanernaunder Mullah Omar med hjälp av divisionaliserad organisation. Därefter för att svara påuppsatsens andra fråga analyseras talibanernas habitus utifrån den religiösa utbildningen föratt sedan analyseras med hjälp av Pierre Bourdieus habitusteori och Donald Broadys dendolda läroplanen.Resultatet av analyserna visar att strukturen på styret av talibanernas organisation 2009 tillstor del kan beskrivas med teorin om divisionaliserad organisation och att habitusteorin medstöd av den dolda läroplanen kan ge en förklaring till varför deras styre hade denna struktur2009 utifrån de enskilda individernas religiösa utbildning i södra Afghanistan och Pakistan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)