Att kämpa över trösklar : En intervjustudie om hur speciallärare motiverar elever att ta sig vidare ur motgångar i läsinlärningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur speciallärare motiverar elever att kämpa för att ta sig förbi de hinder som finns i läsutvecklingen. Jag har utgått från frågeställningarna Hur gör speciallärare för att motivera elever som kämpar med sin läsning? och Vilken typ av motivation används för att stötta eleverna att kämpa vidare med sin läsning? Jag har gjort en kvalitativ intervjustudie där jag analyserat det insamlade materialet genom en tematisk analys. Initialt har jag kodat data från fem intervjuer med speciallärare i årskurserna 1-6. I det insamlade materialet har jag sökt teman, i vilka jag funnit mönster som visar hur de fem speciallärarna beskriver att de motiverar sina elever i läsinlärningen. Några av speciallärarna beskriver vissa svårigheter med att motivera eleverna. Alla speciallärare beskriver dock mestadels tillfällen då de lyckats. Jag har i min analys fokuserat på de lyckade resultaten, men jag beskriver även under vissa teman de svårigheter som framkommit i intervjuerna. Min analys resulterade i två perspektiv med två teman i varje perspektiv. I perspektivet Eleven i fokus fann jag temana Bygga relationer som grund för motiverande samtal och Anpassa material. I perspektivet Miljön i fokus fann jag temana Samarbeta med klasslärare och Samarbeta med föräldrar. Min slutsats är att goda relationer är avgörande för gynnsam motivation i läsinlärningen. Genom goda relationer kan speciallärarna samtala framåtsyftande med eleverna, i de motiverande samtalen. Speciallärarna beskriver, explicit eller implicit, att de använder både inre och yttre motivation i läsundervisningen. Vidare framträder att samarbete, samt att eleverna får befinna sig i sin proximala utvecklingszon, är av särskild vikt för att motivera elever att sträva vidare med sin läsning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)