Är “medelsvensson” den nya influencern? - En kvantitativ och jämförande studie om Gen Z-konsumenters förhållningssätt och tillit till influencer marketing och UGC, nu och i framtiden.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: Är “medelsvensson” den nya influencern? - En kvantitativ och jämförande studie om Gen Z-konsumenters förhållningssätt och tillit till influencer marketing, nu och i framtiden. Seminariedatum: 2023-06-01 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Rebecka Dagberg, Louise Hallersbo, Ellen Johnson Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Influencer marketing, UGC, Gen Z, sociala medier, tillit Syfte: Syftet med studien är att identifiera hur framtidens konsumenter i Sverige, Gen Z, förhåller sig till marknadsföringsstrategierna influencer marketing och betald UGC, idag och ett år framåt. Detta kommer i sin tur identifiera en framtida riktning kring hur företag bör utforma sin digitala marknadsföringsstrategi på sociala medier för att påverka framtidens konsumenters köpbeslut i Sverige. Frågeställning: Vilken marknadsföringsstrategi på sociala medier är mest effektiv för att påverka den nya generationens köpbeslut - influencer marketing eller betald UGC? Teoretiskt ramverk: Studiens teoretiska ramverk är utformat för att analysera och acceptera eller förkasta de två hypoteserna. Det teoretiska ramverket behandlar teorin Consumer Culture Theory samt begreppen Stealth Marketing, eWOM och tillit. Metod: Studien utgår från en kvantitativ metod i form av en enkätundersökning, med en deduktiv forskningsansats där problematiseringen bearbetats via hypoteser. Empiri: I empirin redovisas insamlad data med relevanta statistiska test för att fastställa korrelation mellan olika variabler. Resultat: Resultatet visar att båda hypoteserna kunde accepteras. Slutsats: Om företagets marknadsföring syftar till att endast generera varumärkeskännedom är influencers en fortsatt bra strategi, men syftar den till att aktivt påverka Gen Z-konsumenters köpbeslut visar studien att betald UGC är mer effektivt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)