Sökning: "hälsa i förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden hälsa i förskoleklass.

  1. 1. Examensarbete specialpedagogprogrammet 2021. : ”Ja vi är ju mer som en klass på riktigt eftersom den är obligatorisk”. Intervjustudie gällande förskoleklassen som obligatorisk skolform.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ottilia Joanna Mulder; [2023]
    Nyckelord :Förskoleklass som obligatorisk skolform; dilemma; explorativ design.;

    Sammanfattning : Abstract  Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger i förskoleklass tänker kring och förhåller sig till att förskoleklassen nu är en obligatorisk skolform. I bakgrunden till detta arbete får läsaren möjlighet att följa med bakåt i historien hur det kom sig att förskoleklassen blev en obligatorisk skolform. LÄS MER

  2. 2. Högläsningens språkutvecklande möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Viktoria Karlgren; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; Tidig språk -och läsutveckling; Sociokulturell teori; Svenska;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur lärare arbetar med högläsning som ett pedagogiskt verktyg för språkutveckling samt om det finns en medveten progression i högläsningsarbetet mellan förskoleklass till årskurs 3. Studien bygger på fem lärares arbete och uppfattningar gällande högläsning som språkutvecklande arbetssätt. LÄS MER

  3. 3. Vilken plats ges dyskalkyli i skolan? : Lärare i Förskoleklass årskurs 6 uppfattning om begreppet dyskalkyloch dess plats i skolans organisation.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Bergman; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Dinosaurier, dinosaurier, dinosaurier! : En kvalitativ studie om kontinuitet och progression inom barns naturvetenskapliga lärande inför övergången till förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sanna Heinola; Vanessa Hacker; [2023]
    Nyckelord :Kontinuitet; naturvetenskapsundervisning; progression; proximal utvecklingszon; samverkan; övergång;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra möjligheter och begränsningar för kontinuitet och progression i barns naturvetenskapliga lärande inför övergången från förskola till förskoleklass. Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  5. 5. "Pennan fungerar alltid" : Samspelet mellan skrivandet för hand och det digitala skrivandet i undervisningen - en fenomenografisk studie på lärare i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alexandra Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Digitalt skrivande; Skrivande för hand; Skrivlust; Skrivundervisning; Skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med förståelse för hur lärare kombinerar skrivande för hand och digitalt skrivande i sin undervisning i årskurserna 1–3. Studien syftar även till att synliggöra hur lärarna anser att skrivsätten bidrar till elevers skrivutveckling i helhet. LÄS MER