Sökning: "medvetande pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden medvetande pedagogik.

  1. 1. ”Kan barn få allting”? Aktionsforskning med barns reella inflytande, delaktighet samt demokrati i fokus - En djupdykning i policytexter för arbetslagets medvetenhet och ökade måluppfyllelse

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Kuczerski; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; Förskola; Reellt inflytande; Delaktighet; Demokrati; Inflytande; Bernstein; Makt; Kontroll; Medvetenhet; Deltagande observation; Pedagogisk diskurs.;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utforska läroplanen och utvalda policytexter som formuleras på politisk nivå och granska vad som explicit praktiseras i utbildningen. Studien har varit ett utvecklingsarbete som använt aktionsforskning som ansats. LÄS MER

  2. 2. Förlängande rörelser. En livsvärldsstudie om kroppslig vakenhet hos en grupp elevassistenter på en anpassad gymnasieskolas individuella program

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Hellqvist; [2023-11-08]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; levd kropp; horisont; relation; anpassad gymnasieskola; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syfte: Studien följer en specifik grupp elevassistenter och elever på en anpassad gymnasie skola, individuellt program. Syftet är att undersöka hur elevassistenternas samspelande arbete gestaltar sig i relation till de egna eleverna, vilket i sin tur ses som en del av elevernas förutsättningar för lärande. LÄS MER

  3. 3. Att bilda med träd : En postkvalitativ studie med träd i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Lotta Wästerlid Zmuda-Trzebiatowski; [2022]
    Nyckelord :Posthumanism; bildundervisning; träd; estetiska lärprocesser; minorhizoming;

    Sammanfattning : Med bakgrund i vetskapen om att olika forskningsgrupper använder olika samverkande discipliner i sina projekt och för att framtiden eventuellt kommer att behöva se annorlunda ut än den gör nu, vill jag försöka pröva att använda träd i bildundervisningen för att få elever att närma sig tankar om förhållandet mellan människa och natur. Med utgångspunkt i posthumanism och speciellt Karen Barads teorier, i möte med Lotta Johanssons teorier om lärande i blivande, Gert Biestas teorier om pedagogik och andra teorier om hur vetenskap och konst skiljer sig åt eller inte, ställer jag frågorna: Hur förmår träd i bildundervisning ställa frågor om relationen mellan människa och natur? Vilka möjligheter ges till förståelse för trädets eget liv och sätt att vara i en sådan undervisning? Med en postkvalitativ metodologi med inslag av a/r/tography gör jag först en expedition där jag läser och möter olika teorier och texter, reflekterar och gör gestaltningar kring det jag läser. LÄS MER

  4. 4. If it’s safe, and it’s successful -then it’s OK : An ethnographic study of key factors and interaction in a Therapeutic Horsemanship program for Young People

    Master-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Mia Harri; [2021]
    Nyckelord :Equine Assisted Interventions; Equine Assisted Learning; Equine Assisted Services; Therapeutic Horsemanship; Disadvantaged; Young People; Child; Rescue Horses; Groundwork;

    Sammanfattning : The cross-scientific field of Equine Assisted Interventions (EAI) for human health, education and wellbeing is wide, varied, and rapidly growing with an expressed need of increased knowledge. Interventions involving horses are used to address a variety of difficulties and suggested as an alternative option for children and youth in need of support, who for different reasons do not or cannot benefit from traditional therapeutic or educational contexts or settings. LÄS MER

  5. 5. Sångare i teorin : Inkorporering av musikteori i enskild sångundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lisa Stenfelt; [2021]
    Nyckelord :sångundervisning; musikteori; sång; sångimprovisation; improvisation; musikpedagogik;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks hur enskild sångundervisning kan utformas så att sångelever kan få med sig musikteoretiska verktyg, likt elever med andra instrument, att använda vid såväl instudering som improvisation och musikskapande. Fokus har varit sångundervisning inom Contemporary Commercial Music (CCM) – ett paraplybegrepp som innefattar genrer som pop, soul, jazz, country, rock, r’n’b och hiphop. LÄS MER