Kan innehålla spår av bristande kunskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Författare: Katarina Magnusson; [2013-06-24]

Nyckelord: gäst; matöverkänslighet; personal; restaurang; stigmatisering;

Sammanfattning: Idag lever femton procent av Sveriges befolkning med matöverkänslighet. Det ställer krav på restaurangbranschen som måste kunna möta dessa gästers behov. Det finns dock problem inom branschen som försvårar situationen, dels bristande kunskap, hög personalomsättning samt en norm i samhället vilken säger att man tackar inte nej till mat som serveras. Uppsatsens teori och empiri utgår från Five aspects meal model från Restaurant and Culinary Arts vid Örebro Universitet, samt författarna Link och Phelans (2001) fem komponenter för beskrivning av stigmatisering. Syftet med uppsatsen är att utforska matöverkänsliga gästers upplevelse och erfarenheter av besök på restaurang. En studie har utförts i form av en kvalitativ undersökning och djupintervjuer. Studien bestod av fem deltagare som samtliga levt med någon form av matöverkänslighet i över tio år och ätit på restaurang mer än fem gånger per år. Genom intervjuerna framkom det att samtliga deltagare någon gång upplevt en utsatthet vilken beskrevs som att bli bortglömd eller bemött med bristande förståelse och intresse. Samtliga uppger att de önskar att bli bemötta på samma villkor som övriga gäster, vilket sällan sker då det dagligen uppstår misstag i bemötande och hantering av livsmedel. Slutsatsen är att mer utbildning krävs för att ändra attityd och höja kunskapen inom restaurangbranschen gällande matöverkänsliga gästers restaurangupplevelser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)