Hur påverkar metakognition elevers förmåga att lösa problem?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

Sammanfattning: Problemlösning är ett centralt moment i matematikundervisningen. Problemlösningsförmågan är således en av de viktigaste förmågorna att utveckla. Förmågan är inte endast användbar inommatematikämnet utan också i elevens framtid. Det är ett moment många har svårigheter med eftersom det krävs flera delprocesser för att lösa uppgiften. Det räcker inte med att kunna använda ett visst räknesätt, utan eleven behöver strategier för att reglera sin tankeprocess.Förmågan att vara medveten och reglera över sin tankeprocess benämns som metakognition. I den här systematiska litteraturstudien är därför syftet att undersöka vad metakognition har för inverkan på problemlösningsförmågan. Studiens resultat visade att metakognition gynnade elevernas problemlösning. Detta ledde bland annat till att eleven lättare kunde lösa de olika delprocesserna och känna positiva känslor för matematikundervisningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)