Är du framgångsfaktorn i ditt ledarskap? En kvalitativ studie om hur det personliga varumärket används i kommunikativt ledarskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: De förr hierarkiska organisationsstrukturerna är idag mer horisontella. Detta har medfört att den interna kommunikationen har blivit viktigare men samtidigt mer komplex då den förutsätts vara mer personlig och mindre formell. I takt med denna utveckling ställer också organisationerna högre krav på ledarnas kommunikativa förmåga och forskarna understryker vikten av ett kommunikativt ledarskap. Det kommunikativa ledarskapet avspeglar också ledarens personlighet och det personliga varumärket anses vara en del av framgångsfaktorn för ett lyckat ledarskap. När ledarskapet blir mer personligt blir också gränsen hårfin mellan vad som är privat, personligt och vad som tillhör yrkesrollen, samtidigt som ledaren som individ sätter prägel på organisationens grundläggande värderingar. Vi har med hjälp av tio kvalitativa intervjuer undersökt hur chefer inom kommunal sektor arbetar med kommunikativt ledarskap och hur det personliga varumärket kommer till uttryck i deras arbete. Vår teoretiska referensram utgick från befintlig litteratur och artiklar som berör ämnesområdena varumärke, ledarskap, kommunikation och personliga varumärkesstrategier. I analysen ställde vi empirin i förhållanden till teorin och kunde dra slutsatsen att kommunikationen spelar en stor roll i kommunala chefers ledarskap och att flera chefer arbetar aktivt med att låta sitt personliga varumärke reflekteras ut i organisationen. I vissa fall la till och med ledarens värderingar också grunden för hela organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)