Hur modersmålslärare arbetar för att stärka elevers identitet och historiemedvetande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Målet med vårt arbete är att belysa hur modersmålslärare hanterar undervisning omursprungslandets historia och jämför detta med svenska förhållanden. Med utgångspunkt fråndetta har vi undersökt hur modersmålsundervisningen kan stärka elevers identitet och därmedhistoriemedvetandet. Vi kommer därmed att lyfta fram begreppen modersmålsundervisning,identitet och historiemedvetande. För att uppnå bästa möjliga resultat har vi genomfört enkvalitativ intervjuundersökning med olika modersmålslärare. Vi har dessutom gjort enenkätundersökning bland eleverna på skolorna vi har haft vår verksamhetsförlagda tid. Avresultatet fick vi fram att modersmålsundervisningen kan ge elever bättre förutsättningar attkunna stärka sin identitet. Detta genom att tillägna sig kunskaper om ursprungslandetshistoria, kulturer, traditioner och samhällsliv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)