När franchisegivaren mött franchisetagaren : Början på en invecklad relation? - En studie av relationsproblematik i en interorganisatorisk

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Franchising som företagsform har haft en uppåtgående trend de senaste åren med både ökad omsättning och sysselsättning. Det existerar dock statistik som visar på motsatsen. Varannan franchisekedja i Storstockholm har fallande lönsamhet och ett betydande antal misslyckas med sin franchiseverksamhet. Franchiserelationer i sig är asymmetriska, vilket leder till att relationsproblematik ofta uppstår mellan parterna. Vilka faktorer som kan förklara franchiserelationers misslyckanden är ännu ett outforskat ämne inom svensk forskning. Bristen på forskning om franchising på den europeiska marknaden i kombination med avsaknad av kunskap rörande användningen av styrinstrument motiverar att fler studier behövs i en svenskeuropeisk kontext. Syfte: Studiens syfte ämnar identifiera de faktorer som kan förklara och ge upphov till misslyckanden i franchiserelationer. Genomförande: Studien är en kvalitativ fallstudie med ett deduktivt angreppssätt. Semistrukturerade intervjuer med franchisegivare och franchisetagare ligger till grund för insamlingen av empiriska data, med syftet att lyfta fram båda parters perspektiv. Slutsats: Studien identifierar sju faktorer som kan leda till att relationsproblematik i franchiserelationer uppstår. Beroende på hur faktorerna varumärke, val av partner, parternas mål och maktutövande hanteras så skapas olika förväntningar hos parterna, vilket utgör den femte faktorn. Faktorerna tillsammans påverkar franchiserelationen. I anknytning till relationen har faktorerna kommunikation och förändringsbenägenhet identifierats som väsentliga. Tas inte dessa faktorerna i beaktande, kan var och en eller ett antal tillsammans förklara samt ge upphov till misslyckade franchiserelationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)