Elevers attityder till matematik : Påverkansfaktorer och prestationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka huruvida elevers attityder till matematik korrelerar med deras prestationer i ämnet, vilka faktorer som påverkar attityden, och vad lärare kan göra för att förbättra elevers attityder till matematik. Studien fokuserar på elever som befinner sig i grundskolans senare åldrar och gymnasieskolan. Vi vill besvara frågeställningarna “Vad säger tidigare forskning om hur elevers attityd till matematik påverkar deras prestationer i ämnet?”, “Vilka påverkansfaktorer lyfter tidigare forskning kring elevers attityd till matematik?” och “Vad kan urskiljas i tidigare forskning angående hur lärare kan påverka elevers attityd till matematik?”. För att få svar på dessa frågor har vi utfört en innehållsanalys av 12 artiklar som publicerats i vetenskapliga tidskrifter. Vårt resultat visar att det finns en korrelation mellan attityder till matematik och prestationer i ämnet, och vi har utifrån de vetenskapliga artiklarna lyft fram påverkansfaktorer som kategoriseras i: föräldrars attityd till matematik, personliga bakgrundskaraktäristiker, arbetssätt och lärarens inverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)