Sonic Brand Malmö : - En analys av Malmö stads ljudidentitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Jag har analyserat Malmö stads ljudidentitet ur flera perspektiv och funnit att de i stort har följt tidigare forskning och vedertagna varumärkesprocesser när de arbetat fram stadens ljudidentitet. I jämförelse med tidigare forskning och branschpraxis saknas dock ett par delar i processen som kan haft betydelse för slutresultatet. En del är att Malmö stad inte konsekvent använt varumärkesplattformen när de arbetat fram de ljudattribut som de grundande ljudidentiteten på. En annan del är det inte framkommer på vilka grunder Malmö stad valde de fem olika inspelningsplatserna. Övriga moment som saknas i processen men som sannolikt har mindre betydelse för slutresultatet är att det saknas en analys av Malmös ljudande historik, samt att Malmö stad inte kraftsamlat platsens aktörer i framtagandet av ljudidentiteten. Malmö stads ljudidentiteten grundar sig i stort på ljudattributen och val av inspelningsplats. Det innebär att om de fullt ut hade arbetat utifrån varumärkesplattformen samt identifierat stadens ljudlandskap så hade ljudidentiteten sannolikt låtit helt annorlunda. Vägval tidigt i processen har stor påverkan på slutresultatet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)