Attityder till läsning och läsfrämjande metoder

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Författare: Fia Nord; Sandra Forsberg; [2021]

Nyckelord: elev; läslust; skönlitteratur; studieovana hem;

Sammanfattning: Svenska pojkars läslust har minskat över tid. Kunskapsöversiktens syfte är att granska och sammanställa aktuell forskning kring pojkar från studieovana hem och deras attityder till skönlitterär läsning, samt hur lärarens val av metodik kan främja läslust. Frågeställningarna är: “Vilka attityder har pojkar till läsning?” samt “Vilka metoder kan läraren använda för att främja läslusten hos pojkar från studieovana hem?”. Kunskapsöversiktens metod har varit en systematisk sökprocess som genom nyckelord och olika begränsningar har funnit nio vetenskapliga dokument kring ungdomars attityder till läsning samt vilka metoder som kan främja läslust. Dokumenten är det empiriska underlaget för denna kunskapsöversikt. Underlaget består av en blandning av ungdomar från både studieovana och studievana hem. Resultatet visade en tudelad attityd till läsning samt en mängd olika metoder för att främja läslust. Främst var personlig relevans och gynnsamma sociala kontexter av vikt för att generera positiva attityder till läsning. Slutsatsen är att det inte finns någon universallösning till den minskande läslusten. Alla individer har varierande behov och förutsättningar. Metoderna måste därför anpassas efter elevgruppen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)