Utbildning, Värderingar och Demokrati: Utbildning som konsoliderande kraft

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Följande skrivning ämnar undersöka kopplingen mellan utbildning och demokrati, genom att studera enkätresultat världen över samt ställa detta mot andra forskares fynd på området. Högre nivåer av utbildning verkar samvariera med mer positiva inställningar gentemot demokrati men även hur pass aktiv man är som medborgare tycks korrelera positivt med utbildningsnivå. Både distribution av utbildning i en befolkning samt dess karaktär och utformning visade sig vara andra viktiga aspekter. Ungern undersöks som ett fall av demokratisk recession och denna uppsats finner en koppling mellan framför allt utformningen av Ungersk utbildning och bristen på aktivt medborgarskap i landet. Formell utbildning och tycks alltså kunna kopplas till en demokratis välmående.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)