Social interaktion inom e-sport : En kvalitativ studie av social interaktion inom e-sport

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Syftet med studien var att belysa den sociala interaktionen inom e-sport. Detta gjordes genom att granska lagbaserad e-sport utifrån Goffmans dramaturgiska interaktionsperspektiv. En kvalitativ metod i form av intervjuer tillämpades då detta skapade förutsättningar för att få djupgående svar på syftet och de forskningsfrågor som formulerats för studien. Resultatet visar att e-sport är ett sätt för människor att uppvisa sina backstage beteenden vilket gör att e-sport fungerar som ett sätt för människor att lära känna varandra. Lagsammanhanget blir viktigt inom e-sport eftersom mötet med främmande människor över internet ofta kännetecknas av ett ovänligt klimat, i synnerhet för kvinnor. Avslutningsvis kan e-sport fungera som ett verktyg för människor att utveckla personliga egenskaper även utanför spelet, men det är upp till individen att själv skapa förutsättningar för detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)