Budgetprodukter är inte alltid så enkelt

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur konsumenter identifierar budgetprodukter och hur detta uttrycks genom förpackningens design. Genom att studera vilka attribut som påverkar konsumentens uppfattning och inställning till budgetprodukter kan vi få en större förståelse för hur en förpackningsdesign kan ge ökad konkurrenskraft. Frågeställning: Vilka förpackningsattribut associerar konsumenter med budgetprodukter? Hur påverkas konsumenters uppfattning av budgetprodukter? Vad är konsumenters inställning till budgetprodukter? Metod: En kvalitativ studie genom semistrukturerade intervjuer med konsumenter som besökt en livsmedelsbutik. Slutsats: Denna studie visar hur budgetprodukter beskrivs med uttrycket enkelt och att konsumenter förknippar det med ljusa och starka färger, anspråkslösa typsnitt, ogenomtänkta förpackningsformer och bilder på färdiglagad mat. Budget som begrepp är däremot relativt och för att förstå konsumenters uppfattning av budgetprodukter måste det ställas i relation till andra produkter, tidigare erfarenheter, pris och kvalité, alltså uppfattningar som konsumenten i stor utsträckning erhåller först efter inköp. Det går därmed inte att isolera enstaka attribut eller förvänta sig att en sammansättning av budgetattribut ska förmedla budget. Vi kan även konstatera att konsumenter, trots relativt god grundinställning till budgetprodukter samt ökad prismedvetenhet när priset på livsmedel ökat drastiskt, inte föredrar att konsumera budgetprodukter. Det tycks finnas en konsensus kring att budgetprodukter har lägre kvalité och därmed måste priset vara avsevärt lägre än premiumprodukter för att detta ska utgöra en konkurrensfaktor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)