The Time Is Now! - En intervjustudie kring begreppet time utifrån en afroamerikansk musikkontext

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Begreppet time används ofta av musiker och pedagoger verksamma inom den afroamerikanska musiktraditionen. Trots att begreppet är används frekvent finns det ingen vedertagen uppfattning kring vad time egentligen innefattar. Därför har vi undersökt innebörden av begreppet, samt hur det används i en pedagogisk kontext. Undersökningen har skett genom en kombinerad intervjustudie och enkätundersökning. Resultatet visar att time för många är själva förhållandet mellan det som spelas och en puls. Bra time kan alltså på intet sätt likställas med metronomisk exakthet, utan är snarare ett kontrollerat förhållningssätt till en puls i ett organiskt skeende. Många framhåller också bristen på undervisningsmaterial inom time, samtidigt som begreppet förväntas få ökad uppmärksamhet inom den musikpedagogiska världen i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)