Skarven, finns den eller finns den inte?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur några av dagens sångpedagoger undervisar unga kvinnor, med olika röster, att sjunga från lågt till högt register. Undersökningen vill visa hur pedagogerna i val av metod, ord och begrepp undervisar elever som har problem, eller jobbar med ofrivilliga registerbrott. Studiens frågeställningar är: Hur undervisar pedagogerna elever som har ofrivilliga registerbrott? Vad använder pedagogerna för ord, begrepp och termer i sin undervisning kring problem som ofrivilliga registerbrott? Hur jobbar pedagogerna med ofrivilliga registerbrott hos de elever som har olika röster? För att ta reda på detta utfördes kvalitativa intervjuer och deltagande observationer med tre kvinnliga sångpedagoger från två gymnasieskolor i Malmö stad. Slutsatsen för denna studie visar att pedagogerna använder olika metoder och fokuserar på olika saker i sin undervisning, som i sin tur präglar deras sätt att jobba med att få deras sångelever att sjunga obehindrat från lågt till högt register.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)