En studie om hur medlemmar engagerar sig i grupper på sociala medieplattformar som syftar till att skapa hållbara livsstilar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

Sammanfattning: Sociala medier kan användas som ett effektivt verktyg för att engagera människor, bygga sociala nätverk och influera människors beslut, dock efterfrågas forskning om hur sociala medier främjar engagemang då det finns en begränsad förståelse om detta. För att öka förståelsen kring detta utfördes en undersökning om hur medlemmar engagerar sig i grupper på sociala medieplattformar som syftar till att skapa hållbara livsstilar. Kontexten som användes för att undersöka detta var facebookgrupper där medlemmarna har tillämpat eller är intresserade av att tillämpa en vegansk eller vegetarisk livsstil. Att reducera sin animaliekonsumtion kan vara en hållbar livsstil eftersom hållningen och produktionen av animaliska livsmedel är en av de främsta orsakerna till de allvarligaste miljöproblemen i både lokal och global skala. Studien genomfördes med en kvalitativ forskningsansats där en netnografisk studie utfördes i den valda kontexten. Resultatet från den netnografiska studien analyserades med hjälp av en tematisk analys. Utifrån analysen identifierades olika sätt medlemmar engagerar sig i grupper på sociala medieplattformar med syftet att skapa hållbara livsstilar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)