Relationship marketing

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Relationsmarknadsföring är ett betydelsefullt verktyg i dagens hårda konkurrens. Att skapa relationer har blivit viktigare då det finns fler aktörer att konkurrera med på marknaderna. Vad som är viktigt att ta hänsyn till är att relationsbyggande är ett pågående och kontinuerligt arbete som kräver tid och ansträngningar. Relationsbyggande måste finnas med i arbetsplaneringen och i budgeten för bästa möjliga utfall. För att ett företags distributionskedja ska fungera på ett effektivt sätt behövs information om de andra parterna i samarbetet. Eftersom B2B relationer ofta pågår under en längre tid blir det ännu viktigare att i detta sammanhang arbeta med relationsmarknadsföring. Det är alltså viktigt att göra undersökningar över vad kunderna efterfrågar etc. för att skapa en så effektiv distributionskedja och relation som möjligt. Vi har valt att fokusera på relationsmarknadsföring för att på så sätt kunna hitta metoder för att effektivisera distributionskedjan. Vi har även valt att rikta in oss på mindre företag, så kallade micro-sized enterprises, och kommer ta upp ett specifikt företag som exempel. Genom detta företag kan vi se hur relationsmarknadsföring kan påverka distributionskedjan på ett mer praktiskt sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)