Identitetsskapande vid uppköp - en studie av mellanchefer

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka mellanchefernas upplevda situation vid en organisationsförändring i samband med ett uppköp. Detta kommer att undersökas utifrån ett identitetsperspektiv där fokus ligger på mellanchefernas identitetsskapande processer. Metoden är av kvalitativ natur och utgår ifrån en anonymiserad fallstudie. Studien består av djupintervjuer med fem mellanchefer. Vi har även utfört observationer då vi under tidsperiod vistats i företaget. I vår fallstudie har vi strävat efter att vara aktörsorienterade för att kunna identifiera och förstå signifikanta aktörers verklighetsuppfattning. Tillvägagångssättet har i denna studie varit abduktivt. Den empiriska analysen är bestående av djupintervjuer med fem mellanchefer vid två olika tillfällen. Dessa har tolkats och analyserats utifrån insamlad teori. Empirin bygger framför allt på mellanchefers uppfattning av sina reaktioner till följd av organisationsförändringar vid ett uppköp. Mellanchefernas operativa och emotionella identitet har gått från att vara allmänverkande på den lilla orten till att vara arbetsspecifik på den globala marknaden. Ledningens tvetydiga kommunikation leder till att cheferna känner sig handlingsförlamade. En utveckling av den sociala identiteten omöjliggörs av motståndet gentemot den organisatoriska identiteten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)