Influencer-marketing på sociala medier : En studie om relationen mellan företag och konsumenter genom Influencer-marketing

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Under det senaste decenniet har digitaliseringen satt fart och utvecklat medielandskapet vilket resulterat i att sociala medier blivit ett av de främsta verktygen att tillämpa vid marknadsföring. Vidare har det utvecklats diverse verktyg att tillämpa på sociala medier för att driva sin marknadsföring framåt. Den mest använda sociala plattformen var Facebook år 2020. Därefter kom Instagram och Youtube där båda hade en användningsgrad på omkring 60% vilket är en siffra som ständigt ökar. Denna studie har för avsikt att undersöka om Influencer-marketing i sociala medier är en effektiv metod för företag att nå sin målgrupp på den svenska modemarknaden. Studien syftar till att påvisa avgörande faktorer för om strategin är värd att investera i eller inte. Målet är även att undersöka hur företagen resonerar kring möjligheter och risker med att arbeta med Influencer-marketing. Undersökningen grundar sig i en metodkombination som utgår från en kvantitativ enkät med klusterurval och fyra semistrukturerade, kvalitativa intervjuer med företag. Fyra företag deltog i undersökningen varav två tillämpar Influencer-marketing och två eliminerar metoden. Den kvantitativa enkäten resulterade i 131 svar från privatpersoner som dagligen exponeras av Influencer-marketing via sociala medier. Resultatet från undersökningen visade på att Instagram och Facebook är de främsta plattformarna för organisationer att marknadsföra på. Resultatet påvisade även att Instagram och TikTok var de främsta plattformarna som respondenterna spenderar sin tid på. Vidare påvisade resultatet även att det finns delade meningar kring att tillämpa Influencer-marketing vilket bland annat beror på företag, produkter och målgrupp. Samtliga företag som intervjuats verkar inom samma bransch men har varierande marknadsföringsstrategier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)