Hur fungerar sammantagen bedömning i Idrott och hälsa? : Lärares perspektiv på LGR22 och det nya betygssystemet

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Sammanfattning: Syfte Syftet med studien är att höra lärare i ämnet Idrott och hälsa, årskurs 9, och deras uppfattningar om den nya läroplanen, betygskriterierna och sammantagen bedömningen som träder i kraft med Lgr 22. Frågeställningar: ·       Hur uppfattar lärarna de nya betygskriterierna? ·       Vad är lärarnas uppfattningar om den sammantagna bedömningen och dess påverkan av betygssättning? Metod För att besvara studiens syfte genomfördes sex semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs 9. Lärarna kom från olika platser i Sverige. Resultatet analyserades med hjälp av de sex stegen i tematisk analys. Resultat  Studiens resultat visar hur lärare som undervisar, årskurs 9 i Idrott och hälsa, är övervägande positiva till inrättandet av Lgr 22 och du uttrycker en god potential i att läroplanen kan utvecklas till att bli en framgångsrik riktlinje för undervisning. De uppfattar omformuleringen av kunskapskrav till betygskriterier som en mer övergripande formulering där läraren ges möjligheten att i större utsträckning tolka och anpassa bedömningen till elevens fördel. Lärarna tror att den sammantagna bedömningen kommer gynna eleverna eftersom den mer övergripande skrivningen ger läraren möjlighet att verkligen se till elevens styrkor. Däremot beskrivs likvärdigheten fortsatt som bristande vid betygssättning. Beroende av konstellation, tid och ramfaktorer vid implementering beskriver lärarna varierande upplevelser av trygghet till betygssättning med de nya betygskriterierna och sammantagen bedömning. Slutsatser  Lgr 22 och sammantagen bedömning förväntas bidra till en rättvis betygssättning som representerar varje elevs kunskapsnivå bättre än tidigare genom att fokusera på elevernas styrkor. Studien visar att lärare som givits tid till implementering genom kollegiala samtal upplever en större trygghet med sammantagen bedömning. Lärarnas uppfattning är att ramfaktorer kommer ha en mindre påverkan på undervisningen i och med inrättandet av Lgr 22.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)