”MEN, HUR MÅR HR PÅ JOBBET?” - En kvalitativ studie om HR-specialisters organisatoriska och sociala arbetsmiljö relaterat till coronapandemin

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Syfte: Studien syftar undersöka HR-specialisternas upplevelse av den organisatoriska och sociala arbetsmiljö. Syftet är också att undersöka om coronapandemin påverkat HR-specialisternas organisatoriska och sociala arbetsmiljö. Teori: I denna studie kommer krav, kontroll, socialt-stöd modellen samt begreppen emotionella krav och återhämtning att tillämpas och utgöra den teoretiska ramen. I tidigare forskning presenteras vetenskapliga artiklar och en avhandling. Metod: Studien bygger på fem semistrukturerade intervjuer. Urvalet baseras på snöbollsurval och bekvämlighetsurval. Intervjuerna har transkriberats och analyserats utifrån kvalitativ innehållsanalys samt kodats genom sammanfattningskodning och mönsterkodning. Resultat: Studiens resultat visar att HR-specialisterna har en välfungerande organisatorisk och social arbetsmiljö. De känner hög ansvarskänsla, hög egenkontroll och starkt kollegialt stöd. De har ett aktivt jobb med möjlighet till distansarbete, likaså har de goda möjligheter till återhämtning. Till följd av corona pandemin har HR-specialisterna arbetat hemifrån vilket har bidragit till flexibilitet och bättre balans mellan arbetsliv och privatliv. Distansarbetet har bidragit till social distansering och HR-specialisterna har upplevt att de har saknat det sociala samspelet med sina kollegor. Corona pandemin har bidragit till möjligheterna att både arbeta hemifrån och på kontoret.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)