McPeace? Ett storföretags roll i fråga om mellan- och inomstatlig fred.

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: The Golden Arches Theory of Conflict Prevention stipulerade att länder med McDonald's inte bekrigar varandra. Uppsatsen undersöker varför denna hypotes falsifierades efter att ha varit giltig i 32 år. Med i första hand kvantitativa metoder identifieras ett antal utslagsgivande faktorer för att ett land ska få McDonald?s. Det konstateras att demokrati förr var en mycket viktig faktor men idag helt upphört att var det, medan närheten till USA idag är viktigare än någonsin förr. Framför allt har den godtagbara nivån på de utslagsgivande faktorerna sänkts betydligt. Det tror vi beror på att fortsatt expansion i världen inneburit att McDonald's måste sänka sina krav, då antalet länder som lever upp till högre nivåer har tagit slut. Denna sänkning av kraven, i kombination med en väldig ökning av antalet McDonald?sländer, föranledde falsifieringen av Friedmans hypotes. Vi diskuterar även, med utgångspunkt i våra resultat, företags betydelse för mellan- och inomstatlig fred.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)