Barns uppfattningar om vattnets kretslopp : En fenomenografisk studie av ett boksamtal och målaraktivitet utifrån en bok om vattnets kretslopp

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med studien var att synliggöra förskolebarns förståelse om helheten i vattnets kretslopp genom samtal utifrån en skönlitterär bok och efterföljande målaraktivitet. För att ta reda på detta användes deltagande observationer vid ett boksamtal och målaraktivitet. Empirin samlades in från två underlag, barns teckningar som analyserades deskriptivt och videoinspelning som analyserades tematiskt med utgångspunkt i fenomenografin. Tolv barn i åldern fyra till sex år från två avdelningar på samma förskola deltog i studien. Resultatet visar en rik variation av uppfattningar som barnen hade om både helheten och delar i vattnets kretslopp. Sammanfattningsvis kan variationen av uppfattningar beskrivas som en förenklad version av helheten i kretsloppet där delarna regn och moln är mest förkommande i barnens uppfattningar. Avdunstning, kondensering och uppsamling förekom i barnens uppfattningar men inte i samma utsträckning. De teman som framkom i barns uppfattningar av helheten, var att vattnet regnar och avdunstar i en ständig process. Det andra temat var att vatten används, genomgår en reningsprocess för att användas på nytt. Utifrån resultatet kan slutsatsen dras att när vattnets kretslopp undersöks med barn i förskolan, bör grundläggande begrepp introduceras och undervisningen bör fokusera på att fördjupa och nyansera barnens förståelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)