Skriftspråksundervisning i en vid kontext. Hur varierad skriftspråksundervisning kan utformas med inspiration från John Dewey och ett multimodalt förhållningssätt.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med vår undersökning är att finna nya, varierande och motiverande sätt att undervisa i läsning ochskrivning. Detta vill vi finna svar på genom att undersöka hur läs- och skrivundervisningen ser ut på en utvaldskola i New York City. Skolan arbetar utifrån John Deweys lärandeteorier. Vi har gjort en beskrivandeundersökning, som utgått från en multimodal och progressiv teori. Genom kvalitativa samtalsintervjuer ochobservationer har vi fått svar på hur undervisningen i läsning och skrivning går till på den undersökta skolan. Vihar tagit del av tidigare forskning och litteratur inom läs- och skrivinlärning, och läs- och skrivutveckling, för attkunna föra en professionell diskussion utifrån resultatet. Vår undersökning visar att läsande och skrivande medfördel kan läras i multimodala och meningsfulla sammanhang för att skapa lust inför lärande. Ytterligare visarundersökningen att elever lär mycket bra då de aktiveras och har inflytande i undervisningen. Vi har kommitfram till att ett helhetsperspektiv på läsning och skrivning är väsentligt för att språkundervisningen ska kunnagöra eleverna till goda läsare och skribenter, deltagande i en samhällelig kontext. Hög lärartäthet, små klasser,anpassade lokaler samt frihet gentemot kursplan är aspekter som kan utgöra förutsättningar för att denprogressiva pedagogiken ska kunna fungera i praktiken. Genom att utforma språkundervisningen på ettmultimodalt och progressivt sätt menar vi att elevers läs- och skrivutveckling görs mer effektiv och meningsfull.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)