De nordiska techbolagens resa till börsen. En billig sista minuten charter?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Forskningsfrågor: Förekommer det en skillnad i underprissättning mellan techbolag och icke-techbolag som noteras på aktiemarknader i Norden? Hur påverkar specifika variabler underprissättning på de nordiska börsmarknaderna? Syfte: Studien syftar till att undersöka om det finns en skillnad i underprissättning mellan techbolag och icke-techbolag samt hur specifika variabler påverkar underprissättning vid IPOs i Norden. Metod: Studien använder en kvantitativ forskningsmetod med en deduktiv ansats där börsintroduktioner mellan 2010-01-01 och 2019-12-31 undersöks. Vidare använder studien Ordinary Least Squares-metoden (OLS) för att analysera sambandet mellan underprissättning, techbolag och de inkluderade variablerna. Teoretiska perspektiv: Studiens teoretiska ramverk utgår primärt från hypoteser om informationsasymmetri, ägarstruktur, cyklikalitet, risk och investerarsentiment som syftar till att förstå och förklara underprissättningsfenomenet vid IPOs. Hypoteserna kompletteras med tidigare empirisk forskning för att ge en inblick i den aktuella forskningsfronten. Empiri: Studien undersöker 382 IPOs på de nordiska börsmarknaderna där dataunderlaget omfattas av 137 techbolag respektive 245 icke-techbolag. Datan är insamlad från Bloomberg Terminal. Slutsats: Studien identifierar ingen signifikant skillnad i underprissättning vid IPOs mellan techbolag och icke-techbolag på de nordiska börsmarknaderna under tidsperioden 2010-2019. Däremot kan författarna identifiera ett negativt samband mellan variabeln börsintroduktionsvärde och underprissättning samt ett positivt samband mellan variablerna bid-ask spread och aktieomsättning vid IPO och underprissättning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)