Representation av genus och etnicitet i barnlitteratur : En kvantitativ och kvalitativ studie om vilken representation av genus och etnicitet i barnlitteratur finns på svenska förskolor.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Denna studie tittar närmare på representationen av genus och etnisk mångfald i barnlitteraturen på tre mångkulturella förskolor. Alla skolorna kommer från olika stadsområden i Uppsala och studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv. Syftet med studien är delvis att se hur representation framstår i barnlitteratur och delvis hur dessa böcker väljs och presenteras för barnen. Studien är uppdelad i två delstudier, den första är en kvantitativ studie där alla bilderböcker på de valda avdelningarna räknas och sammanställs i grafer som visar antalet pojkar och flickor som huvudkaraktär. Ytterligare en graf har sedan skapats för att se hur etnisk mångfald presenteras i böckerna. Den andra delstudien är en kvalitativ text- och bilderboksanalys av sex utvalda böcker från de valda förskolorna. Dessa böcker inkluderar någon form av etnisk mångfald eller genus. Utöver dessa två delstudier har det även gjorts intervjuer med en förskollärare från varje vald förskola om hur barnlitteratur införskaffas till förskolorna och hur den används. Resultatet av studien är att representationen av flickor och minoritetsgrupper i barnböcker har förbättrats mot tidigare forskning, dock är de två grupperna fortfarande underrepresentaterade.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)