Den röda tråden - En studie av textbindningen i andraspråkselevers texter

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

Sammanfattning: Den här uppsatsen undersöker och problematiserar textbindningen hos andraspråkselevers texter på gymnasiet för att se vilken typ av textbindning som kan vara extra svår för dem att producera, samt extra viktig att undervisa om. Det görs mot bakgrund av Rydling och Svenssons (2004) undersökning som visar på andraspråkstalares generellt lägre skriftliga nivå. Analysmodellen som används bygger på ett urval av textlingvistiska modeller, där definitioner av Collberg (2020), Hellspong & Ledin (1997) och Nyström (2000) appliceras för att undersöka koherens, i form av diskursrelationer, samt kohesion, i form av konnektiv-bindning, referensbindning och anaforisk länkning i andraspråkselevers texter. Sex olika problemtyper kopplat till textbindning hittas i elevtexterna varav de tre mest frekventa problemtyperna är Vilseledande konnektiv, Otydlig inferensbindning och Otydlig anaforisk länkning. Dessa problemtyper går även att finna i Wikborg och Björks (1989) analys av förstaspråkstalares texter på universitetsnivå. Textbindningens relation till erfarenhet av skrivande och kunskaper om målspråket diskuteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)