Motivation till lärande inom friluftsliv : En motivationsstudie kring friluftslivskurser vid Högskolan i Kalmar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Daniel Fredriksson; Daniel Olsson; [2010]

Nyckelord: Motivation; Friluftsliv; Lärande;

Sammanfattning: I detta examensarbete har vi undersökt vad som motiverar individer till att studera friluftslivskurser vid Högskolan i Kalmar, vi ville också ta reda på om det fanns några skillnader till motivationen om vi ser på kön eller åldersskillnader. Studien är tänkt som en del av ett forskningsarbete som kommer att bedrivas på Högskolan i Kalmar (Blivande Linneuniversitetet) vi har i denna studie valt att uppmärksamma vilken form av motivation som driver studenterna under utbildningen. I bakgrunden berörs tidigare forskning gällande olika motivationsteorier med anknytning till lärande. Vidare lyfter vi också fram forskning om vuxenutbildning och vad som motiverar till aktiviteter inom friluftsliv.  Undersökningen bedrevs kvantitativt och data samlades in i form av en enkätundersökning. I vår kvantitativa undersökning bearbetade vi 70 enkäter som var fullständigt ifyllda. I undersökningen deltog 38 kvinnor och 32män mellan 19 år och 51 år.  Resultatet redovisas i form av diagram som antingen berör inre motivation eller amotivation. I resultatet kan man bland annat utläsa att respondenterna drivas av en inre motivation då de väljer att utbilda sig inom friluftsliv. Vidare pekar också resultatet på att respondenterna i större grad motiveras av att undervisningen är kul och intressant än att den är viktig för dem.               I diskussionen jämförs undersökningens resultatet med tidigare forskning från bakgrunden, vidare forskningsförslag presenteras också.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)