Stigma i gymnasiesärskolan : - Lärares upplevelser av stigma hos elever på gymnasiesärskolan

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Denna uppsats bottnas i vår, som verksamma lärare på gymnasiesärskolan, upplevelse av stigmatisering hos elever på nationella gymnasiesärskolan. Syftet har varit att undersöka om och hur verksamma lärare gymnasiesärskolan upplever stigmatisering hos elever som nyligen blivit placerade på gymnasiesärskolan och hur det påverkar elevernas identitet, lärande och framtidsutsikter. Gymnasiesärskolans historia och funktion kategoriserar in elever som intellektuellt funktionsnedsatta vilket erbjuder ett historiskt grundat och samhälleligt förankrat Stigma. Empirin har samlats in via kvalitativa intervjuer med verksamma lärare i gymnasiesärskolan. Empirin har sedan analyserats med hjälp av Goffmans teori om Stigma. De huvudsakliga resultaten från studien var att stigmatisering upplevs förekomma och att stigmat främst kopplas till institutionen särskola, vilket i sin tur upplevs grunda sig i samhälleliga förväntningar, normer och bristande förståelse för särskolan. Detta leder till en krock med elevernas självbild som i sin tur begränsar elevernas lärande och framtidsutsikter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)