Barngruppens storlek och dess påverkan på förskolläraren : En enkätstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Inledning.   Storleken på barngrupperna i den svenska förskolan har under de senaste åren ökat, samtidigt som allt fler förskollärare känner sig otillräckliga i sin yrkesprofession. Barnen i förskolans verksamheter har fått längre vistelsetid samtidigt som förskollärarna fått fler kringuppgifter. Förskollärarna påpekar att ökningen av barn i barngrupperna ger mindre tid för varje enskilt barn samtidigt som det försvårar arbetet med läroplanen.  Syfte  Syftet med denna studie är att undersöka vilken påverkan storleken på barngruppen har för förskollärarens arbetsmiljö samt vilka möjligheter förskolläraren har att dela barngruppen. Metod  Studien bygger på en mixad metod och inbegriper både kvantitativa och kvalitativa inslag. Datainsamlingsmetoden som används är en digital enkätundersökning skapad via SUNET Survey. Enkäten bestående av elva frågor mailades till tjugoåtta rektorer på förskolor i en större stad och mindre stad som sedan distribuerades vidare till förskollärarna inom rektorernas områden. Resultaten presenteras med hjälp av korstabeller och diagram.  Resultat  Studiens resultat visar att det förekommer allt större barngrupper inom förskolans verksamheter vilket skapar känslor av otillräcklighet och stress hos förskollärarna. Undervisningen påverkas då förskollärarna finner det viktigare att skapa lugn och ro i barngruppen genom att lösa konflikter och släcka bränder som uppstår på grund av barnantalet. Detta leder till att arbetsmiljön för barnen och förskollärarna påverkas negativt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)