Svenska myndigheter i rampljuset : Myndigheters hantering av mjuka kriser inom Modern krishantering

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

Sammanfattning: Syfte - Trots att kriser sägs vara vardagliga händelser saknas en tydlig definition avkrisbegreppet och kategorisering av de olika kristyper. Vi har identifierat två dimensioner,den externa och interna. Den externa dimensionen med fokus på hårda kriser har domineratområdet krisforskning. Således är hantering av interna och mjuka kriser ett outforskatområde. Syftet med denna studie är att bidra till förståelsen för hur svenska myndigheterarbetar med hanteringen av mjuka kriser.Metod - Denna studie tar sin grund i en kvalitativ metodansats där datainsamlingengenomfördes genom fem semistrukturerade intervjuer.Resultat - Fenomenet mjuka kriser är svårt att undersöka då detta är svårt att definiera ochfaller inom HR´s ansvarsområdet. Den traditionella krisforskningen med fokus på hårdakriser saknar kunskap kring hantering av interna mjuka kriser. Trots det visar resultaten attprecis som med hårda kriser, kan mjuka kriser studeras utifrån samtliga krisfaser. Merforskning kring fenomenet är således önskvärd.Bidrag - Denna studie skapar ett större förståelse kring definitionen av mjuka kriser samtskapar medvetenhet kring olika mjuka aspekter som skiljer sig från de externa /fysiska / hårdakriserna. Studien belyser problematiken kring olika aspekter inom mjuk krishantering ochsåledes är problematiseringen av mjuka kriser ett bidrag. Denna studie är även användbar förorganisationer som har ambitionen att inkludera hantering av mjuka kriser i sin krishantering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)