Sökning: "teori och praktik inom läraryrket"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden teori och praktik inom läraryrket.

  1. 1. Begreppsförståelse i bildundervisningen. Framställning, reflektion, kontext och funktion.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Jönson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfte, huvudfrågaSyftet med studien var att undersöka hur bildlärare på det estetiska programmet i gymnasiet – Gy11, arbetar medoch ser på begreppsanvändning och begreppsbildning i bildundervisningen. Vilka aspekter förbegreppsanvändning och begreppsbildning anses som betydande, och vilken funktion harframställningsprocessen och reflektionen för bildandet av begrepp?Metod och materialUndersökningen bygger på en kvalitativ intervjustudie med fyra bildlärare från tre olika gymnasieskolor somarbetar på det estetiska programmets inriktning bild och formgivning. LÄS MER

  2. 2. En matematiklärares levda erfarenheter - av didaktisk och social inkludering

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Åsa Josarp; [2010-07-01]
    Nyckelord :livsvärlden; social inkludering; didaktisk inkludering; att vara lärare; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Idag diskuteras både skolan och läraryrket. En ny lärarutbildning ska införas, 2011 får Sverige sannolikt en ny skollag och internationella undersökningar visar att den svenska lärarkåren inte i tillräcklig hög grad lär eleverna den matematik de bör kunna. LÄS MER

  3. 3. Hur används teorin i praktiken? En studie om nyexaminerade lärares första tid i yrket

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Lena Planken; Gunilla Vikbrant- Linnerud; [2008]
    Nyckelord :teorier i lärarutbildningen; praxisnära teorier; yrkessocialisation in i läraryrket; didaktisk analys; verksamhetsförlagd utbildning; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att få ökad kunskap om nyexaminerade lärares möte med sina nya arbetsplatser och att mer specifikt se på kopplingen mellan lärarutbildningens olika delar och yrkeslivet. Frågor som har behandlats var om lärares socialisation in i läraryrket, pedagogiska teorier i lärarutbildningen och praxisnära teorier i yrkeslivet. LÄS MER

  4. 4. Från Pippi till Pulvret ­ Förskolans dolda kanon i teori och praktik

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elisabeth Mohlén; [2008]
    Nyckelord :Kanon; Förskolans dolda kanon; Förskolans uttalade;

    Sammanfattning : ProblemformuleringVad innebär förskolans dolda respektive uttalade kanon?Hur arbetar förskolan med litteratur?Hur ser samspelet mellan förskola- bibliotek ut?SyfteMitt syfte med denna uppsats är att undersöka hur litteraturen används ute på förskolor. Jag har under fleravfu-perioder uppmärksammat att litteratur endast är något som används som tidsfördriv innan och efter vilan, iväntan på lunchen osv. LÄS MER

  5. 5. Att skapa lust och intresse till barns språkutveckling­ en kvalitativ studie av språkstimulerande metoder och materiel i en montessoriklass.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emelie Smidefors; Emma Rydèn; [2008]
    Nyckelord :Språkstimulering; montessoripedagogik; metod och m;

    Sammanfattning : Syfte Vi vill ta del av hur språket kan stimuleras och få en inblick i vilka metoder ochmateriel som används för språkutveckling inom montessoripedagogiken. Vi vill också ta delav pedagogens roll inom montessoripedagogiken. Kan vi se något samband mellan teori ochpraktik. LÄS MER