Sökning: "praxisnära teorier"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden praxisnära teorier.

  1. 1. Kompetens 2.0 : Förskoleanställdas vägar till informellt lärande på Facebook

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jan Kjellin; [2020]
    Nyckelord :livslångt lärande; informellt lärande; sociala medier; kompetensutveckling; situerat lärande; PCK; interpersonell textanalys; Facebook; förskola; John Dewey; Jean Lave; Etienne Wenger;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att med avstamp i tanken om det livslånga lärandet, via teorier om situerat lärande, vilka utvecklats av Jean Lave och Etienne Wenger och i kombination med teorier om informellt lärande och lärande gemenskaper, undersöka hur aktivt deltagande i en facebookgrupp för förskoleanställda kan förstås som bidragande till dessas kompetensutveckling. Mina två frågeställningar fokuserar på vilka kategorier av pedagogisk kompetens som väcker störst engagemang samt vilka språkhandlingar deltagarna nyttjar för att skapa förutsättningar för lärande i diskussionerna. LÄS MER

  2. 2. Erfarna lärares möjlighet till utveckling genom reflektion

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Charlotta Mellgren; Lena Pettersson Nygren; [2009]
    Nyckelord :erfarna lärare; reflektion; transformativt lärande; tyst kunskap;

    Sammanfattning : Läraryrket är idag utsatt för flertalet förändringar som ställer krav på flexibilitet och professionalitet. Syftet med vår aktionsforskningsstudie var att öka förståelsen kring huruvida yrkesverksamma lärare med lång erfarenhet kan använda praxisnära reflektion som verktyg för att utveckla sin yrkesroll. LÄS MER

  3. 3. Hur används teorin i praktiken? En studie om nyexaminerade lärares första tid i yrket

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Lena Planken; Gunilla Vikbrant- Linnerud; [2008]
    Nyckelord :teorier i lärarutbildningen; praxisnära teorier; yrkessocialisation in i läraryrket; didaktisk analys; verksamhetsförlagd utbildning; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att få ökad kunskap om nyexaminerade lärares möte med sina nya arbetsplatser och att mer specifikt se på kopplingen mellan lärarutbildningens olika delar och yrkeslivet. Frågor som har behandlats var om lärares socialisation in i läraryrket, pedagogiska teorier i lärarutbildningen och praxisnära teorier i yrkeslivet. LÄS MER