Förskolans digitalisering : En kvalitativ studie om förskollärares upplevda kompetens

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Svensk titel: Förskolans digitalisering - En kvalitativ studie om förskollärares upplevda kompetens. Engelsk titel: Preschool Digitalization - A Qualitative Study of Preschool Teachers' Perceived Competence. Studiens syfte är att öka förståelsen för huruvida förskollärare uppfattar sin digitala kompetens som tillräcklig för att kunna bidra till att ge barnen en adekvat digital kompetens utifrån gällande styrdokument. Den metod som vi valde att använda oss av i studien är webbenkäter där respondenterna får öppna frågor där de besvarar med egna tankar, känslor och åsikter för att göra en kvalitativ studie. Dessa webbenkäter har genomförts med hjälp av Google formulär. Resultatet visar hur flertalet förskollärare själva upplever att de inte har den rätta kompetensen inom de digitala verktygen de möter i förskolan samt att det handlar om ett personligt intresse från förskolläraren att höja sin kompetens. I resultatredovisningen redogörs för förskollärarnas upplevelser kring digitala kunskaper och deras kompetens när det gäller digitala verktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)