Specialpedagogers roll i grundskolor : En intervjustudie om arbetsuppgifter och utmaningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Denna studie utforskar arbetsklimatet och utmaningarna för specialpedagoger inom grundskolor. Kvalitativa intervjuer användes för att undersöka specialpedagogernas erfarenheter och utmaningar. Resultaten belyser olika aspekter av specialpedagogens roll, inklusive kartläggning, handledning, undervisning och skolledning. Trots avsaknaden av en tydlig arbetsbeskrivning betonar specialpedagogerna flexibilitet och samarbete som nyckelkomponenter i deras arbete. Utmaningar inkluderar resursfrågor, elevengagemang och svårigheter att hålla tidsschemat för pedagogiska utredningar. Arbetsuppgifter, samarbetet och kommunikationen varierar inom skolan därav indikerar resultaten en komplex samverkan inom skolan och med externa aktörer. Rapporten integrerar tre huvudteman: tidsbegränsningar och ökad stress, vikten av proaktiva åtgärder och resurser, samt behovet av samarbete. Studien diskuterar den ökande stressens påverkan på skolans kontext och betonar behovet av snabba lösningar och minskad tidsbrist. Resultaten indikerar brist på tydlig arbetsbeskrivning för specialpedagoger, vilket komplicerar deras arbete med utmaningar som att hålla tidsschemat för pedagogiska utredningar och brist på organisatoriska strukturer. En reflektion görs över vikten av att skapa en inkluderande skolmiljö och främja samarbete mellan specialpedagoger och rektorer för att stödja elevernas välbefinnande och framgång. För framtida forskning rekommenderas en breddning av perspektivet på specialpedagogens roll genom att inkludera intervjuer med andra yrkesgrupper, såsom rektorer och pedagoger.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)