Gemenskapsdriven mobilitet : En fallstudie om förutsättningarna för en mobilitetstjänst i en orienteringsklubb på Gotlands landsbygd

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Informationssystem

Sammanfattning: Landsbygden saknar i stor utsträckning tillräcklig kollektivtrafik och har i dagsläget få alternativ till självständigt resande. Befintliga mobilitetstjänster är inte tillräckligt anpassade efter landsbygdens förutsättningar vilket blir särskilt märkbart i samhällen med varierande befolkningsmängd. Eftersom användningsgraden har stor betydelse är det problematiskt att engagera användare på landsbygden. Istället för att lita på flexibla mobilitetstjänster för att säkerställa utbud mot efterfrågan oavsett säsong, används föreningslivet som en stabil grund till en fallstudie av förutsättningarna för effektiv användning av mobilitetstjänster på landsbygden. Föreningslivets gemenskap med gemensamma syften och mål skapar gynnsamma förutsättningar för mobilitetstjänster på landsbygden. Studiens resultat visar andra faktorer av betydelse för mobilitetstjänster i föreningslivet såsom ansvar, samordning, motivation, samhörighet, flexibilitet och trygghet. Även om föreningslivet ger grundläggande motivation och önskan om att samåka så behöver mobilitetstjänsterna förenkla flexibiliteten och inte påtvinga strikta planer, vilket upplevs som minskad kontroll. Framgångsfaktorerna kan vara gynnsamma för mobilitetstjänster på landsbygden även utanför föreningslivet, vad som är avgörande är inriktningen till sociala aktiviteter. Genom samåkning till sociala aktiviteter kan mobilitetstjänsterna användas oavsett säsong eftersom reseutbudet inte blir beroende av användningsgraden. Resultatet av studien visar att föreningslivets förutsättningar bidrar till en robust lösning för mobilitetstjänster som blir oberoende av den säsongsbetonade varierande befolkningsmängden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)