Intressegruppernas politiska påverkansstrategier efter avkorporativiseringen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: År 1991-1992 upphörde Svenska Arbetsgivareföreningens (SAF) och Landsorganisationens (LO) representation i ett flertal myndighets- och verksstyrelser. Denna förändring befäste en långvarig trend av avkorporativisering i Sverige. I en kvalitativ intervjustudie med ett flertal arbetsmarknadsjournalister undersöks hur LO och Svenskt Näringsliv försöker få politiskt inflytande genom massmedia och hur betydelsefull denna påverkansstrategi har blivit. Genom intervjuer med LO:s och SAF:s tidigare företrädare undersöks även om SAF och LO i samband med avkorporativiseringen kompenserade förlusten av den korporativa inflytandekanalen med påverkan genom massmedia. Resultaten visar att mediapåverkan idag är en synnerligen betydelsefull påverkansstrategi för LO och Svenskt Näringsliv. Det är oklart om LO:s långsamma förändring till mer mediapåverkan beror på avkorporativiseringen eller medielandskapets förändring. SAF däremot hade redan på 1970-talet börjat satsa på mediapåverkan och detta var en förutsättning för att SAF kunde lämna myndighets- och verksstyrelserna, vilket rimligtvis gynnade SAF eftersom de hade en mer utvecklad medieverksamhet än LO.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)