Fotbollsagenter inom svensk fotboll - trovärdiga eller tvivelaktiga? : En fenomenografisk studie om fotbollsagenternas legitimitet och etiska handlingar utifrån fotbollsspelares, fotbollsagenternas och det Svenska Fotbollförbundets perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Fotbollsagenter har verkat inom fotboll under en längre tid. Deras avsikt är att representera spelare och klubbar i spelarövergångar och kontraktsförhandlingar. När fotbollen gick över från amatörism till professionellt utövande växte branschen och utvecklingen har över tid blivit allt större. Genom fotbollens expansion, står agenter kvar som en nyckelfaktor inom fotbollens marknad. I takt med att antalet agenter har ökat har fotbollsmarknaden sett en växande tillströmning av olicensierade agenter. Oetiska metoder har påverkat den allmänna uppfattningen om agenter negativt och därmed har trovärdigheten kring agenter ifrågasatts. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur agenter inom svensk fotboll skapar legitimitet samt hur de arbetar etiskt och moraliskt i relation till sina representanter. För att genomföra detta kommer studien även att undersöka agenternas grundfunktion inom svensk fotboll. Genom ett fenomenografiskt angreppssätt har perspektiv från fotbollsagenter, fotbollsspelare och Svenska Fotbollsförbundet undersökts. Detta har genomförts genom semistrukturerade intervjuer för att skapa en helhetsbild av branschen. Studiens resultat indikerar att ett starkt förtroende och en god kommunikation mellan spelaren och agenten är grundförutsättningar för ett legitimt arbete. Dessutom är transparens och ett noggrant utfört arbete viktiga aspekter som skapar legitimitet hos agenter. Genomgående i studien var även att formella regelverk har en väsentlig del i hur legitimt agentbranschen uppfattas. Slutligen har etiska perspektiv bidragit till värdefulla synvinklar om agenternas arbete. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)